15
5
2
1
1
Moba dünyasının en çok oynanan oyunları League of Legends ve Dota 2'dir hiç şüphesiz. Her ne kadar Heroes of Newerth, Smite ve Infinite Crisis gibi başarılı Moba oyunları piyasada yer alıyor olsa da Dota 2 ve LoL diğer mobalardan bir kaç adım önde.
Moba dünyasının en çok oynanan oyunları League of Legends ve Dota 2'dir hiç şüphesiz. Her ne kadar Heroes of Newerth, Smite ve Infinite Crisis gibi başarılı Moba oyunları piyasada yer alıyor olsa da Dota 2 ve LoL diğer mobalardan bir kaç adım önde. Hatta bu oyunlar sadece moba klasmanında değil en çok oynanan oyunlar listesinin en tepesinde de bu iki oyun yer alıyor desek hiçte yanlış olmayacaktır. Hatta şuan için bir oyun turnuvasında dağıtılan en yüksek ödül rekoru şuan için Dota 2'de yer alıyor. Üstelik bu rekor rakam her geçen gün daha da artmaya devam ediyor. Bu konu ile ilgili olarak daha fazla bilgiyi burada ki haberimizden alabilirsiniz.Bu iki oyunu birbiri ile kıyaslamadan önce genel olarak MOBA'nın ne olduğu ve MOBA'nın tarihi hakkında konuşmak istiyorum.
 

 MOBA Nedir?


MOBA kelimesi Multiplyayer Online Battle Arena anlamına gelmektedir. Moba mantığı ilk önce bir Starcraft haritası olan Aeon of Strike ile gün yüzüne çıkmıştır. Bu oyundan sonra özellikle Warcraft 3 oyununda pek çok Moba oyunu yapıldı. Bunların en başarılısı tahmin edeceğiniz üzere Dota All-Stars'tı ancak bunun dışında bir türk yapımı Warcraft III haritası olan Er Meydani, D-Day Judgemet(DotA Allstars'tan önce çıkan bir haritaydı) ve Angels Arena haritaları benim Warcraft III'te oynadığım ve epeyce sevdiğim MOBA'lardı. Ancak tabii ki de Moba türünde oyunların altın çağı DotA Allstars ile başladı demek pekte yanlış olmayacaktır.



Bir Warcraft haritası olmasına rağmen zamanla inanılmaz popüler olmaya başladı ve çoğu kişi Warcraft'ı yalnızca DotA oynamak için kullanır hale gelmişti bile. Hal böyle olunca pek çok kişi Warcraft 3'ü kullanarak yeni mobalar geliştirmeye başladı. MOBA'nın gücünü fark eden firmalar ise herhangi bir oyuna bağlı kalmadan sıfırdan yeni MOBA oyunu geliştirmeyi planladılar. Bu ilk önce Heroes of Newerth adlı oyun ile oldu. Heroes of Newerth tamamen DotA'nın kopyası idi. Heroların kullandıkları skiller bire bir DotA ile aynı idi yalnızca skill isimleri ve hero isimlerinde farklılık vardı. Bazı DotA oyuncuları Heroes of Newerth'a geçiş yapsa da Heroes of Newerth'ta bir sorun oluştuğunda bu sorunun düzeltilmesi DotA All Stars kadar çabuk olmuyordu. Bu nedenle Heroes of Newerth yavaş yavaş kan kayıp etmeye başladı. Ardından DotA All Stars'ın yapımcılarından biri olan Eul'u bünyesinde barındıran Riot Games League of Legends'ı piyasaya sürdü. Bu olaylar yaşanırken Icefrog'un DotaA All Stars haritasını Blizzard'a satacağı ile ilgili dedikodular etrafta dolanıyordu. Icefrog oyunu Blizzard'a sattığı taktirde DotA All Stars'ın gelişiminin duracağı gerekçesi ile oyunu Blizzard'a satmadı. Bu olaylardan çokta uzun bir süre geçmeden Icefrog'un Dota için Valve ile çalışacağı ortaya çıktı ve Dota 2 duyuruldu. Kısaca MOBA oyun türünün hikayesinin bu olduğunu söyleyebiliriz.
 

 Dota 2 ve LoL Arasında Ki Farklar


İşin temelinde her moba da hedef aynıdır. Tıpkı LoL ve Dota 2'de ki hedefin aynı olduğu gibi. Her iki oyunun da temel hedefi rakibin ana binasını yok etmektedir. Rakibin binasını yok eden takım oyunu kazanır. Ancak tahmin edileceği üzere bu özellik dışında her iki oyun arasında fazlasıyla fark bulunmakta. Kısaca bu farklerdan bahsetmek gerekirse ;

- İlk önemli fark deny sistemidir. Dota 2'de deny sistemi yer alırken LoL'da bu sistem yer almamaktadır. Deny sistemi şu şekilde işlemektedir. Dota 2'de creep(minion)ların canı belirli bir yüzdenin altına indiğinde kendi creepinizi öldürebilirsiniz. Bu sayede rakibin para ve exp kazanmasını engelliyorsanız. Ayrıca Dota 2'de sadece creepler değil aynı zamanda binalar ve dost heroları da deny etme şansına sahipsiniz.

- Dota 2'de bir hero öldüğünde o anki parasının belirli bir miktarını kayıpeder. Ancak LoL'de böyle bir durum yoktur. 

- Her iki oyunun haritası açısından ciddi farklılıkları bulunmaktadır. Örneğin LoL haritasında yükseltiler yer almamaktadır. Ancak Dota 2'de yükseltiler yer almaktadır. Bu olaya bir örnek vermek gerekirse bir yükseltinin üstünde bulunan bir oyuncuya o yükseltiden daha alçak bir yerden vurmaya çalışırsanız Dota 2'de saldırınızın ıska geçme şansı vardır. Ayrıca bu yükseltilerde bulunduğunuzda daha fazla alanı görebilirsiniz.

- LoL'da  Baron yer alırken Dota 2'da Roshan yer almaktadır
.
- Her iki oyunda da jungle kavramı ye alsa da Dota 2'de oyunun başında Jungle'a girebilecek heroların sayısı sınırlıdır. Ayrıca genellikle oyuncular Jungle'a girmeyi tercih etmezler.  Daha doğrusu LoL'ta neredeyse her oyunda jungle da kasan bir hero bulunur.

- LoL'ta itemler çok önemlidir. Örneğin Dota 2'de support oynayan bir heronun fazla itemi bulunmasa da oyunun kazanılmasında kritik rol oynayabilir. Ancak LoL'ta Support heroların da itemlere ihtiyacı vardır.

- LoL'ta oyun genellikle Early Game inanılmaz pasif geçer ve her oyuncu farm yapmaya odaklanır. Dota 2'de ise hard-carry heroların amacı farm yapmak olsa da diğer oyuncular farm yapmaktan ziyade rakibin farm yapmasını engellemek ve rakibi öldürmeye yönelik oynamaktadır. Hatta Dota 2'de henüz creepler çıkmadan pek çok oyunda ciddi savaşlar bile dönmektedir.

- Dota 2'de Turn Rate denen bir sistem vardır. Ancak bu özellik LoL'de yer almıyor. Turn Rate denen bu sistem heroların direkt olarak arkasını dönmesini engeller. Kısacası Dota 2'de geriye tıkladığınızda heronuz 1 ila 0.4 saniye arasında değişen bir süre içerisinde arkaya dönecektir. Bu süre her hero da farklıdır. Ayrıca Batrider'ın Sticky Naplm skilli ve Medusa'nın Stone Gaze skilli Turn Rate sürenizi doğrudan etkiler.

- LoL'ta Türkiye sunucusu bulunmaktadır ancak Dota 2'de Türkiye'ye özel bir sunucu bulunmuyor.

- LoL her ne kadar F2P bir oyun olsa da istediğiniz zaman istediğiniz heroyu alamıyorsunuz. Kısacası heroları satın almanız gerekiyor bunu oyun içerisinde kazandığınız puanlar ile yapabildiğiniz gibi para ile de satın alabilirsiniz.

- LoL Türkiye'ye fazlası ile önem gösteriyor. Özellikle Türkiye'de yapılan resmi LoL turnuvaları ciddi manada inanılmaz kaliteli. Buradan bir kez daha Riot Games'e Türkiye'ye gösterdiği ilgi için teşekkür etmek istiyorum

- LoL'un Matchmaking sistemi Dota 2'ye nazaran biraz daha iyidir.

- Dota 2'nin Steam Workshop desteği sayesinde oyuncular kendi tasarladıkları eşyaları herkes ile paylaşabilmektedir.

- Her iki oyunda sık sık güncellenmektedir. LoL bu konuda biraz daha öndedir. Her iki oyunda da bir bug oluştuğunda hızlı bir şekilde fix yaması yayınlamaktadır. LoL'ın bir adım önde olmasının en büyük sebebi daha sık bir şekilde oyuna yeni hero eklemeleridir. (Kişisel görüşüm yeni heroların oyunun denge etkenini fazlası ile etkilediği yönünde bu konuda LoL'ü pek sevmiyorum ben.)

- Bunu eklemeden edemeyeceğim Dota 2'de bir rus faktörü vardır. Eğer takımınızda birden fazla rus varsa muhtemelen oyunu kayıpedersiniz :(

- Dota 2'de gece ve gündüz sistemi yer almaktadır. Bu sistem sayesinde gündüzleri daha fazla görüş alanına sahip olurken geceleri daha az görüş alanına sahip olursunuz. Ayrıca Night Stalker, Luna ve Lycan gibi heroların gece görüş avantajı olan skilleri vardır. Ancak LoL'de böyle bir sistem yer almamaktadır.

- LoL'ta Türkçe seslendirmeler de yer almaktadır.
 

 Son Söz


Dota 2 ve LoL arasında epeyce farklı nokta bulunmaktadır. Genel olarak pek çok oyuncunun görüşü gibi benim görüşümde LoL'ün daha kolay bir oyun olduğu yönündedir. Dota 2'yi tam olarak öğrenmesi ciddi manada çok zor bir oyundur. LoL'ın Türk oyunculara göstediği destek Dota 2'den kat ve kat daha iyidir. Diğer yandan Dota 2'nin görselleri ve seslendirmeleri LoL'tan daha iyi durumda. Bu gibi örnekler daha da çoğaltılabilir tabi ki. Bu konu ile ilgili olarak kişisel görüşüm Dota 2'nin daha iyi olduğu yönünden. Dota'yı yaklaşık olarak 7 senedir aktif olarak oynamaktayım. LoL'ü ise kısa bir süre arkadaşlarım ile denemedimi. Tabii ki yeni bir MOBA'ya başlamak biraz zor ancak daha öncesinden Dota oynamış biri olarak oyuna çabuk alıştım. LoL'ün özellikle hero sistemini beğenmedim(Heroları satın alma olayını).

Konuyu sonlandırmadan önce bir konudan daha bahsetmek istiyorum. LoL'de iyi kasmış bir takım genel olarak rakibinden daha üstündür. Aynı şey Dota 2 için de geçerli tabi ki ancak arada bir fark bulunuyor. Örneğin Dota 2'de doğru zamanlarda push yapan bir takım altın ve exp avantajını kayıp etmiş olsa dahi oyunu kazanabiliyor. Bu konuya en güzel örnek geçtiğimiz sene düzenlenen Dota 2 International'ın final maçında yaşandı. Alliance ve Na'vi takımları arasında ki mücadele de Na'vi daha üstün gidiyor ve takım olarak yapılan savaşları kazanıyor. Ancak Alliance takımı doğru zamanda yaptığı push ile oyunu kazanıyor. Genel bu gibi şeyleri LoL'de görmek daha zor oluyor.



 
15
5
2
1
1
Emoji İle Tepki Ver
15
5
2
1
1