11
7
4
3
1
Bugün uygulama mağzalarında milyonlarca uygulama var, mobil cihazlar gelişiyor ve günümüzde uygun fiyatlara çok iyi sistemli olmasa bile akıllı telefon alabilmek mümkün. Hal böyle olunca bu büyük kitleden para kazanmak isteyen binlerce kişi çıkıyor. Bu yazımızda konuk yazarımız sizlere Türkiye'de mobil oyundan para kazanmanın taktiklerini anlatacak.
Bugün uygulama mağzalarında milyonlarca uygulama var, mobil cihazlar gelişiyor ve günümüzde uygun fiyatlara çok iyi sistemli olmasa bile akıllı telefon alabilmek mümkün. Hal böyle olunca bu büyük kitleden para kazanmak isteyen binlerce kişi çıkıyor. Kimisi JavaScript'in kitabını yazmış, kimisine "Hangi dilleri biliyorsunuz?" diye sorunca "Abi sadece Türkçe var." cevabını veriyor. Ama bu iki kişiye ne yaptığını sorunca "Mobil oyun programlıyorum." diyor. Ama bu cevabı verenlerin çoğu tutorial örneklerini editleyerek oyun yayınlıyor. (Türkçe meali: Öğrenmeniz için hazırlanan dökümanlar ve onların örnek projelerini düzenlemek) Arkadaşım, o örnek sen işi öğren de kendi içeriğini yap diye yapılmış, bak bu böyle olacak iyice anla diye önüne konmuş (hele ki çoğu ücretsiz), sen onu alıp değiştirip kendi projem diye sunuyorsun, biraz ayıp değil mi? Ayıp olmasa bile en azından kendini kandırıyorsun, oturup düşünsen, sabırlı olup öğrenmeye çalışacaksın.

Not: (Yazıda Google Admob baz alınmıştır. Diğer yayıncılara göre değişiklik gösterebilir.)

Öncelikle para kazanmak istiyorsanız ortada tamamen kendi emeğinizin olması gerekir, bu bir görüş değil kanıtlanmış bir teoridir. Ben ordan burdan değiştiririm, anlaşılmaz gibi şeyler sadece sizin kafanızın içinde çalışır.

Bu yazıda Türkiye'de mobil oyun yapmaya özenenlere doğru yolu göstermek ve bu işten nasıl para kazanacağını iyice anlatmak için burdayım. Ama doğru yolu gösteririm ya da dediklerimi yaparsanız iki güne milyonersiniz gibi bir iddiam yok, 15-16 yaşlarında Lise öğrencisiyim, profesyonel yazılımcı ya da pazarlama uzmanı değilim ama ben sizin uygulamalarınızı indiren kitlenin fazlasıyla içindeyim, internet siteleri üzerinden hazır logo yapıp grafik tasarımcı olduğunu iddia eden arkadaşlarım var, bu yüzden görüşlerimi önemseyeceğinizi düşünerek bu yazıyı yazıyorum :)

Oyun yapımcısı olmak için öncelikle bir dil bilmeniz gerekir, ülkemizde yaygın olarak Javascript  bilinir ve yaygın olarak Unity oyun motoru kulllanılır. Öncelikli nedenleri Türkçe kaynağın daha yoğun olduğu program ve diller olmalarıdır. Unity'nin kullanılmasının sebebiyse hem arayüzünün basit olması, hem de öğrenirken sıkıntı yaratmamasıdır. Geliştirici bakımından kullanışlıdır.



Bireysel bir oyun yapımcısı adayıysanız kendinizden çok üstün yazılım bilgisi beklemeyin çünkü tek başına bir oyun yapmak, yazılım, grafik, animasyon ve pazarlama yolundan geçer. Bu dört yolda kimse sizden uzman olmanızı bekleyemez. Haliyle size çok yük düşer.

Tabi ki ben bunun üstünde durmayacağım çünkü başlığımız "Türkiye'de Mobil Oyundan Para Kazanmak" ve ben uzman bir geliştirici değilim. Haydi, konumuza gelelim.

Öncelikle şunu göze alarak bu yola çıkın, ülkemizde 1/5 puan vererek, yorumunun öne çıktığını düşünen çoğunluklu kitle var. Bu kitle iOS platformunda daha az görülüyor, bunun öncelikli sebebiyle yaş gurupları. Bu yüzden siz bu kitleye oyun yapacaksınız, bunu unutmayın.



Oyununuzu bir çikolata olarak görün. Ana ekranınız çikolatanın sarılı olduğu paket, oyunun kendisiyse içindeki çikolata. Eğer dışındaki paketi çok çirkinse, dağınıksa ya da çikolatadan fazla marka yer alıyorsa, siz bu çikolatayı almazsınız. Oyun da böyledir, eğer siz oyunun her yerini reklamla donatıp, oyundan fazla yeri reklama verirseniz bu kullanıcıya işlemez, kullanıcıya işlese bile Google sizi çoktan kara listeye yazmış demektir. Siz "Oyuna Başla" butonundan daha büyük bir reklam afişi koyarsanız, o kişi oyunu terk eder, içeriği görmeden oyunu siler. Böylece daha fazla para kazanmış olmaz, ürününüzü işe yaramaz hale getirirsiniz. Oysa ki oyunu ve reklamı iyi boyutlandırıp, doğru şekilde sunarsanız tek bir afişten binlerce dolar kazanabilirsiniz. Zaten zorla reklama tıklattırmaktan artık hiç bahsetmiyorum, onun cezasını reklam yayıncıları ve uygulama mağzaları veriyor.

Ayrıca çok reklam oyununuzun yorumlarına da "Her yer reklam dolu, indirmeyin." denecektir, aslında tek bir reklam alanı kullansanız bile bu yorum gelecektir, bu yüzden çok hassas olmalısınız. Reklamdan daha iyi bir seçenek olarak oyunu ücretli olarak sunabilirsiniz. Ancak o zaman da oyununuz başarılı olursa yasadışı sitelerden oyunun dosyası indirilecek, size bir gelir sağlamayacaktır. İndirmeniz 500.000 kişi, geliriniz 1TL gibi bir istatistlikle karşılaşırsanız, şaşırmayın. Bu yüzden yüksek kitlelere ulaşıyorsanız paralı olarak oyun yayınlamak çok akıl işi değildir.

Şimdi diyeceksiniz ki "Hem reklam koyma diyorsun, hem paralı satma diyorsun. Biz ne yapalım?" Bu tür durumlarda özellikle ülkemiz için en iyi reklam pazarlaması minik alanda reklam afişi kullanarak belli bir ücret karşılığında reklamın kaldırılmasını sağlamaktır. Aktif olarak para kazanmak içinse en iyi yol uygulama içi satıştır. Aranızda belki benimle ters görüşte gidenler olabilir "Ben paralı oyunumu koyarım, güzelse zaten alırlar. Millet paralı oyun yayınını boşuna mı koymuş?" diye düşünebiliyor olabilirsiniz ama oyununuz ne kadar yüksek ya da çok küçük yaşlara hitap etse de çoğunlukla 12-16 yaş kitlesi yükleyecektir, bu yüzden çoğu kredi kartına yada PayPal, Banka Hesabı gibi ödeme yollarına sahip değil ve satın alma işlemini yapamazlar. Sahte indirmeye gönülleri el vermese bile ödeme metodu olarak çaresiz kaldıklarında indireceklerdir.



Gelelim esas endişemize. Hepimiz "Abi ben karşıma bir reklam çıkınca bakmadan geçiyorum, millet nasıl benim oyunumda reklamla ilgilenecek?" diye düşünüyoruzdur, hatta bu hevesimizi bile kırabilir. Ama bu hevesimizi kırmaktan daha çok bizi doğru yola yönlendirebilir. Android platformunda Google, hesapların işlevlerine bakarak kullanıcının ilgi alanlarından reklamlar sunmaya gayret ediyor ancak hem diğer platformları ele alınca, hem de yeterince ilgi alanında olmayınca işler karışıyor. Eğer siz reklamlarınız kullanıcıya işlesin istiyorsanız oyununuzu geniş kitleden daha çok belli bir kitleye hitap edecek şekilde yapabilirsiniz. Geniş kitleye hitap eden bir oyun yaparsanız muhtemelen daha çok indirme alacaktır ama reklamlar doğru orantılı ilgi görmeyecektir ama örneğin kız çocukları için bir oyun yaparsanız, ona uygun reklamlarla kitleyi daha daraltabilir ve oyununuzda daha ilgi çekici reklamlara yer verebilirsiniz. Hal böyle olunca reklamlara olan ilgi indirme sayısıyla doğru orantılı olacaktır.

Konuştuk, konuştuk o kadar oldu daha sadece reklamdan bahsettik, tabi biraz oyun içi satış ve ücretli oyun satışına değinsek te tam olarak değinmiş değiliz. Peki bunları gelin beraber Türkiye şartlarında inceleyelim.

Dediğimiz gibi Türkiye'de paralı oyun yayınlamak akıl işi değil. 10 cent gibi bir ücreti olsa bile ödeme yöntemlerinden dolayı sıkıntı yaşayabilirsiniz çünkü ülkemizde hem kimse kredi kartı ya da banka bilgilerini paylaşmak istemiyor, hem de oyuncu kitlenin çoğunluğu bu ödeme yöntemlerine sahip değil. Haliyle kullanıcıdan yayıncıya para kazanmak için ikinci yöntem olan oyun içi satışa yönleniyoruz. Ama bu sorun oyun içi satış için de geçerli. Burada en önemli şey Google, Apple ya da Windows'un ödeme iskeletinin dışında kalarak yasal yollarla mobil ödeme seçeneği eklemek. Mobil ödeme seçeneğiyle ödeme yöntemi bakımından daha geniş bir kitleye satın alma seçeneğini sunmuş oluyorsunuz. Mobil ödemeyle oyun içi satış ülkemiz için en mantıklı modellerden bir tanesidir ama kullanıcının psikolojisinde bu "Oyunda emek yok abi ya, hep para çalışıyor." düşüncesine neden olabilir,  bu yüzden kullanıcıyı ikna edecek şekilde bu modeli düzenlemelisiniz.



Hayırsever Nurilerden hiç bahsetmedik, yazımızın finaline kadar gelmişken biraz da onlardan bahsedelim. Hayırsever Nuri diyerek neden bahsettiğimi anlamışsınızdır, bağıştan bahsediyorum.
Bağış, oyununuzun yayın süresinde çok iyi gelir elde edebileceğiniz bir yöntem değildir çünkü Türk halkı sahip olduğu içeriğe kendine bir şey kazandırmayacaksa para ödemeyi sevmez, aradan çıkan Hayırsever Nuri bu parayı öder. O da milyon insanda bir karşınıza çıkar. Bağış yapacak kullanıcılara insanlık duygusunu işleyerek biraz oradan gelir elde edebilirsiniz, bağış yapanlara çeşitli teşekkür seçenekleriyle kendilerini gerçekten önemli biri olarak tanımalarını sağlayabilirsiniz. Terapist misiniz, oyun yayıncısı mı? Ona da siz karar verin.

En başlarda oyununuzun paralı olması halinde yasadışı indirilme olasığından bahsetmiştim, haliyle oyun içi satışta oyunun hilesi yapılır gibi bir algı oluşturdum belki aklınızda ama bunlar oluyorsa, zaten başarılı ve kendi mantığını otutturmuş bir oyun yapımcısısınız demektir.

Kısaca özet geçecek olursak, bu yazımda sizlere oyunun her yerini reklamla donatmaktansa kısıtlı afişlerle daha iyi bir ön yargı oluşturabileceğinizi, oyununuzun hitap ettiği kitleyi daha kısıtlayıp özelleştirerek reklam gelirleriyle indirme sayısınının orantılı olarak artacağını, oyun içi satışın ve oyunun ücret karşılığında indirilmesinin ülkemizdeki yerini ve olasılığını, biraz da bağış konusunu, kısacası kendi düşüncelerimi anlattım. Umarım görüşlerime aldırış eder, en azından değerlendirirsiniz, teşekkürler.

Bu yazıyı takipçilerimizden Mert Yamak yazdı. Siz de kendi yazdığınız incelemelerin ve yazıların Webtekno.com'da yayınlanmasını istiyorsanız bu linkten bize başvuru yapabilirsiniz.
11
7
4
3
1
Emoji İle Tepki Ver
11
7
4
3
1