• Sonuçlarını Merakla Beklediğimiz, Birbirinden Önemli 10 Uzay Görevi
Uzayı keşfetme konusunda her zamankinden çok daha hevesliyiz. Peki bu konuda ne gibi çalışmalar yapıyoruz? Önümüzdeki süreçte bizi neler bekliyor?
2015'in artık son günlerini yaşamaya başladık ve bu yıl, özellikle uzayı keşfetmemiz bağlamında oldukça özel bir yıl oldu diyebiliriz. Philae kuyruklu yıldızına inilmesi, Mars'ta likit şekilde su bulunması, yaşam koşulları ile Dünya'ya benzer, farklı galaksilerdeki gezegenler, karadelikler, paralel evrenler vs vs...

Geride bırakmakta olduğumuz yıl bizler açısından gerçekten oldukça verimli geçmiş durumda ve bu tarz şeyler bulunduğu zaman, insanoğlunun uzaya açılma, kolonileşme hayalleri bir kez daha depreşiyor. Zaten bu bağlamda yapılan bazı çalışmaları duymuşsunuzdur (Mars'ta koloni kurma vb). Ancak emin olun, varlığından haberdar olmadığınız daha pek çok proje mevcut. Haberimizi yapmamızdaki amaç da bu aslında.

İşte -muhtemelen- daha önce hiç duymadığınız birbirinden efsane 10 uzay görevi:

ELF

Saturn'ün en büyük altıncı uydusu olan Enceladus'un yüzeyi, inanılmaz derecede kalın bir buz tabakası ile kaplı (15-20 km kalınlığında). Ancak son yapılan araştırmalar, merkezin sıcak oluşu sebebi ile bu kalın buz tabakasının altında, buzun erimesi ile oluşmuş devasa okyanuslar ve hatta bu okyanusta yaşamakta olan mikroorganizmalar olabileceğini göstermekte. NASA'nın planı da bu bulgular yönünde. Başlangıç tarihi olarak 2021 seçilen görevde, hedef Enceladus. Görevin uzun ismi Enceladus Life Finder (ELF), yani ''Enceladus Hayat Bulucu''. Sanıyoruz bu isim NASA'nın amacı hakkında gereken bilgiyi verir.

Dream Chaser

Uzaya gitme konusunda aklımıza ilk gelen şey, devasa uzay mekikleridir. Ancak Dream Chaser bu ezberi bozacak bir proje. Zira kendisi özel jetler tarzı bir boyuta sahip. Dream Chaser'ı özel kılan olay da bu. Boyut olarak küçük ancak temelde o bir uzay mekiği. İlk olarak astronotları Dünya yörüngesine çıkarmak ya da Dünya yörüngesinden almak için tasarlanan Dream Chaser, şimdilerde ise NASA'nın uzay taksisi olma yolunda ilerliyor. Belli gruplar halinde insanların uzayda seyahat etmesi için geliştirilen Dream Chaser, ilk deneme uçusunu 2016 yılında gerçekleştirecek. Bu arada fiyatı 330 milyon dolar.

ARM

Listemizin en enterasan projelerinden biri olan ARM'nin açılımı şu; Asteroid Yönlendirme Görevi. Adından da anlaşılacağı üzere NASA'ın ARM ile planı, bir asteroidi tekrardan yönlendirmek. Şöyle ki; Dünya'ya yakın bir yerden geçeceği tespit edilecek olan bir asteroid, ARM projesi dahilinde yapılmakta olan özel uzay aracı tarafından yakalanacak ve Ay'ın yörüngesine oturtulacak. Böylece Ay yörüngesinde sabit kalan asteroid üzerinde araştırmacılar kapsamlı bi çalışma yürütebilecek. İlk denemenin 2020 yılında yapılması beklenirken, başarılı olunması durumunda NASA'nın ARM'yi 2030 yılında Mars görevi için kullanması gündemde.

JUICE

Jupiter'in 3 uydusuna ''Galileo Uyduları'' denmekte. Bunun sebebi de bu uyduların İtalyan gökbilimci Galileo tarafından 1610'da keşfedilmiş oluşu. İşte bu projenin de amacı bu uydular. Ancak proje sahibi bu sefer NASA değil, Avrupa Uzay Ajansı ESA. Jupiter Icy Moons (JUICE) görevi, ''Europe meets Europa (Avrupa, Europa ile buluşuyor)'' şeklinde tasvir edilmekte. 2030 yılında başlayacak görev kapsamında Europa, Ganymede ve Calisto uyduları detaylı şekilde incelenecek.

Shackleton Ay Üssü

Aslında bu projenin henüz bir kesinliği bulunmuyor. Ancak, Ay'ı daha detaylı incelemek için göderilen LRO uzay aracı, Ay'ın Güney kutbunda Shackleton adlı bir kraterin içinde buz parçacıkları olduğunu keşfetmişti. Bu keşfin, gezegenlerin ve uyduların manyetik alanlarının en aktif olduğu Güney kutbu kısmında bulunması, NASA'nın oldukça dikkatini çekmiş durumda. Olayın detaylı araştırılması sonucu elde edilecek zengin veriler ve Ay'a ulaşımın şu an için bize en kolay gelen şey olması, NASA'yı konu hakkında ciddi bir araştırma yapmaya itmiş. Önümüzdeki aylarda proje resmi olarak duyurulabilir.

SMILE

Londra'daki Mullard Uzay Bilim Laboratuvarı ve Çin Ulusal Uzay Bilim Merkezi tarafından ortaklaşa yürütülen SMILE, Güneş'ten kaynaklı oluşan solar rüzgarların manyetosfer ve iyonosfer bağlantılarını keşfetme odaklı. 2021 yılının sonunda hayata geçirilmesi beklenen proje ile, SMILE aracı Dünya'nın manyetosferini etkileyen solar rüzgarları 3 sene boyunca inceleyecek.

Chang-e 5

İnsanoğlunun son 2 jenerasyonu, siyah-beyaz Ay görüntülerini izleyerek yetişti. Ancak hala 21. yüzyıla ait, benzer şekilde bir Ay görevi bulunmuyor. İşte bu konuda Chang-e 5 umudumuz olabilir. 2017 yılında planlanan görev, tıpkı Apollo'nun yaptığı gibi Ay'a giderek Dünya'ya geri dönmek. Bu görevin tek farkı ise, Ay'da yapılacak araştırmaların çok daha detaylı olması. Bu projenin devamı olarak Çin, bu sefer Ay'ın Dünya'ya en uzak kısmına 2020 yılında da bir sonda göndererek yüzeyden örnek toplayacak.

JUNO

2016'da yazın buradan size aktaracağımız haberlerin çoğu, muhtemelen Juno ile alakalı olacak. Zira bir sonda aracı olan Juno, NASA tarafından 4 sene önce fırlatılmış durumda ve gönderildiği yer Jupiter'ın uydularının bulunduğu Jovian sistemi. 4 Temmuz 2016'da hedefine varması planlanan Juno, Jupiter yüzeyine 30'dan fazla iniş gerçekleştirerek gezegenin atmosferi ve manyetosferi inceleyerek yüzeyinden örnekler toplayacak.

Venera-D

Tek ülke tarafından gerçekleştirilen uzay çalışmaları artık yavaş yavaş zor görülürbir hal almışken, Venera-D ortak ülkeler konusunda da çığır açacak. Çünkü proje Amerika ile Rusya tarafından yönetilmekte. Venüs'ün atmosferini inceleme amacı ile gönderilecek olan Venera-D, NASA ve Roscosmos'un ortak imzasını taşımakta. Hedef olarak Venüs'ün seçilmesindeki amaç ise gezegenin Dünya'ya olan benzerliği. Bu sayede bir zamanlar tıpkı DÜnya gibi, yaşanılabilir bir yer olduğu düşünülen Venüs'ün, şimdiki duruma gelmesinin sebepleri araştırılacak (Venüs'ü o duruma ne getirmiş bilinmez de, Dünya'yı neyin getireceğini uzayda aramaya gerek yok. Birbirinize ayna tutun).

Hayabusa 2

Japon Uzay Dairesi JAXA tarafından çoktan fırlatılmış olan Hayabusa 2, 2018 yılında gönderildiği asteroidin üzerine MASCOT adlı sonda aracını yerleştirecek. Asteroidin yüzeyinden pek çok örnek alıp, inceleyecek olan MASCOT ise, 2020 yılının sonuna doğru bu örnekler ile Dünya'ya geri dönecek.

Kaynak: TechRadar