• Görüntülenebilen En Büyük Kara Deliğin Fotoğrafı Çekildi
Astronomlar, Görüntülenebilecek Uzaklıkta Bulunan En Büyük Kara Deliğin Fotoğrafını Çektiler!
Hubble Space Telescope, NGC 4889 isimli galakside bulunan dev kara deliğin fotoğrafını çekti. Bu kara delik, şimdiye kadar görüntülenebilmiş en büyük kara delik.
Hubble Uzay Teleskobu astronomların en kullanışlı yardımlarından birisi. Çektiği fotoğraflarla ve bizlere öğrettiği bilgilerle sürekli olarak gündeme gelen yaşlı teleskop, yeni bir bulguya daha imza atmayı başardı. Coma Cluster'da bulunan "NGC 4889" isimli galaksiyi detaylı şekilde görüntüleyen Hubble, bu galakside bulunan ve astronomların önceden farkedemediği bir kara deliğin keşfedilmesine yardım etti. Hubble'ın bulduğu bu kara delik, bugüne kadar gözlemlenebilmiş olan diğer kara deliklerden çok daha özel.

Yaklaşık 308 milyon ışık yılı uzaklıkta bulunan Coma Cluster'da (galaksi kümesi) bulunan NGC 4889, çekilen fotoğrafların incelenmesinin ardından devasa bir kara deliğe sahip olduğu gözlemlendi. 1785 senesinde İngiliz astronom Frederick William tarafından keşfedilmiş olan bu galaksi, yaklaşık 230 sene önce keşfedilmesine ve çıplak gözle saptanabilmesine (tam olarak görülemiyor ancak yeri bulunabiliyor) rağmen maalesef tam olarak araştırılamamıştı.

(Kara deliğin bulunduğu NGC 4889 galaksisinin gösterildiği video)

Videoda kara delik net olarak görülemiyor çünkü 308 milyon ışık yılı uzaklıkta bulunan bir galaksi kümesinin içerisindeki galaksiyi görüntülemek hiç kolay değil. Astonomlar Hubble'ın çektiği fotoğrafların yayınlanmasının ardından galaksiyi incelediler ve NGC 4889'da bulunan dev kara deliğin Güneş'ten tam 21 milyar kat daha büyük olduğunu keşfettiler. Bu büyüklüğü başka bir şekilde açıklamak gerekirse kara delik, Neptün'ün Güneş'in etrafında izlediği yoldan tam 15 kat daha büyük. Kara deliğin çapının 130 milyar kilometre olduğu belirtiliyor.

Böylesine büyük bir kara deliğin yarattığı çekim gücü de içerisinde bulunduğu galaksiyi etkiler. Şimdi astronomlar, kara deliğin NGC 4889'u nasıl etkilediğini araştırıyorlar.

Birkaç ay önce bilim adamları dev bir kara delik daha keşfedebilmişlerdi. İçerisinde bulunduğu galaksinin sadece %1'i büyüklüğünde olan bu kara deliğin çekim kuvveti o kadar fazlaydı ki, sürekli olarak büyüyen galaksinin büyümesi durmuştu. Bu kara deliğin de böyle bir etki yaratabileceğini düşünüyorum ancak öncelikle çekim kuvvetinin detaylı olarak hesaplanması gerekiyor.

Kaynak: DigitalTrends