• Dünya'dan 763 Milyar Kat Daha Büyük Kara Delik Keşfedildi
Dünya üzerinde bile bir çok yaratık bizi “ne kadar da küçüğüz, adeta Atlantik’te bir damla, Sahra’da bir kum tanesiyiz” gibi düşüncelere sevk etmeye yeterken evrenin sonsuz derinliklerinde yer alan bazı cisimler bizim büyük dediğimiz Jüpiter gibi nesneleri bile taş parçası gibi bırakıyor.
Galaksilerin merkezlerinde, yarattığı devasa çekim alanı ile tüm galaksiyi bir arada tutan çok büyük kara deliklerin olduğu bir süredir bilinen bir veri; ancak şimdiye kadar keşfedilmiş en büyük kara deliğin varlığı korkutucudan daha büyük derecede.

NASA’ya (Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi) ait Chandra X ışını gözlemevi, Hawaii’de bulunan W.M. Keck Gözlemevi ve ESA’ya (Avrupa Uzay Ajansı) ait olan XMM-Newton uzay aracından elde edilen veriler ve görüntüler sayesinde varlığından haberdar olabildiğimiz bu kara delik, Samanyolu Galaksisi’nden yani evimizden 220 milyon ışık yılı uzakta, CID-947 Galaksisi’nin merkezinde yer alıyor.

Yale Üniversitesi’nden yapılan açıklamaya göre bu kara delik, bizim güneşimizden 7 milyar kat daha büyük. Güneş’in Dünya’dan 109 kat daha büyük olduğu düşünülürse de bu kara deliğin boyutu, Dünya’dan 763 milyar kat daha büyük oluyor. (kara delik zaten tehlikeli bi’ şey, bu kadar büyüyecek ne vardı?)
Kara delikler genel olarak etrafında toplanan galaksinin kütlesinin %0,2 ya da %0,5’ini oluştururken yeni keşfedilen bu kara deliğin CID-947 Galaksisi’nin kütlesinin 10’da birini oluşturduğu öğrenildi. Ayrıca genellikle galaksisinin merkezinde duran kara delikler, kendilerini çevreleyen galaksi ile aynı hızda ya da o galaksiden daha yavaş genişlerken bu kara deliğin CID-947 Galaksisi’nden daha hızlı gemişliyor olması bilim dünyasında şaşkınlığa neden oldu. Zira bu kadar hızlı genişleyen kara delikler sadece yeni oluşan genç galaksilerde gözlemlenirken CID-947 kara deliğinin 11,7 milyar yaşında olduğu ve Büyük Patlama’dan 2 milyar yıl sonra oluştuğu tespit edildi. (Eskiden buraları hep gaz idi, toz idi)

Science dergisinde yayımlanan makale ile açıklanan kara deliğin keşfi, uzay-zamanda devasa kara deliklerin haritasını çıkartmayı amaçlayan bir çalışma dahilinde mümkün oldu ve araştırmaya katkıda bulunan bilimadamlarından İsviçre Federal Enstitüsü’de görevli Benny Trakhtenbrot, normal boyutlarda bir galakside, sıra dışı büyüklükte bir kara delik keşfettiklerini ve bu kara deliğin çevresindeki galaksiyi daha önce rastlanmamış bir hızda yemekte olduğunu söylerken bu kara deliğin keşfinin mevcut galaksi modellerinin yeniden incelenmesine ve gözden geçirilmesine yol açacağını belirtti.

Astrofizik 101 - Kara Delik: Çok yüksek enerjili yıldızların söndükten sonra mevcut kütlelerinin çok küçük bir hacimde yoğunlaşması ile oluşan ve oluşturduğu devasa kütle çekimi ile ışığı bile yansıtmayan oluşum. Bizim güneşimiz bir kara delik oluşturacak kadar büyük bir yıldız değildir.
Kara delikler, ışığı bile soğurdukları ve yansıtmadıkları için tespit edilmeleri ya da teleskoplarla gözlemlenmeleri zordur; ancak bir kara delik ışığı büktüğünden ya da bir yıldızın önünden geçerken ışığının gelmesini engellediğinden bu tesadüf sayesinde gözlemlenebilir.