• İlk Defa Yan Yana İki Kara Delik Keşfedildi!
Bilim adamları, iki galaksinin birleşmesi sırasında aynı zamanda iki kara deliğin de yan yana geldiğini doğruladı.
Kara delikler evrenin en ilginç ve anlam yüklemesi zor olan olgularından birisi. Bu olgular, evrenin sahip olduğu ve bize göre katı, dışına çıkılamaz gibi görünen bütün kuralları çok kolay şekillerde aşabiliyorlar. Sahip oldukları yüksek enerji ve inanılmaz derecedeki yoğunluktan dolayı bu cisimler, galaksilerdeki en yüksek çekim gücüne sahip olan cisim olarak biliniyor.

Bilim adamları, spiral şekilde olan her galaksinin orta kısmında bir kara delik bulunduğuna inanıyor. Bu kara delikler, boyut bakımından inanılmaz büyüklükte olup bütün galaksinin bütünlüğünü bir arada tutacak kadar güçlüler. Evrende sayamayacağımız kadar çok bulunan galaksiler, ömürlerinin bir bölümünde birleşiyorlar. Sonsuz uzayda yoluna devam eden galaksiler birbirlerinin yüksek çekim güçlerine kapılıp yakınlaşmaya başlıyorlar ve ortaya bu durum çıkıyor. Aynı durum, içinde bulunduğumuz Samanyolu Galaksisi ile bize en yakın galaksi olan Andromeda'nın da 4 milyar yıl sonra birleşip tek bir galaksi olmasında da yaşanacak.

(Andromeda ve Samanyolu çarpışması için NASA'nın hazırladığı simülasyon)

Galaksi çarpışması bir teori olmasa da çarpışmadan sonra galaksilerin merkezinde bulunan kara deliklerin akıbeti teoriler ile açıklanıyordu. Bazı bilim adamları bu kara deliklerin birbirlerini yuttuğunu ve güçlü olanın kazandığını, bazıları birleştiklerini ve bazıları da ufuk çizgilerinin yarattığı çekme ve yavaşlatma alanından dolayı büyük olanının, küçük olanını kendi yörüngesine alacağına inanıyordu. Böyle de oldu. NASA bilim adamları, 6 milyon ışık yılı uzaklıktaki Mk 231 adlı bir gezegende birbirlerinin yörüngesinde bulunan iki kara deliğin bulunduğunu açıkladı.

Bu kara deliklerin varlığı, bilim adamları galaksinin merkezine bakınca anlaşıldı. Normalde galaksi merkezlerinde, kara deliklerin kendi ürünü olan ultraviolet ışınlar bulunur. Bu ışınlar kara deliğin kendi şekliyle orantılı olup, direkt kara deliğin bitişinden başlayarak dairesel şekilde yayılırlar. Fakat Mk 231'in merkezine bakan bilim adamları, merkezden yayılan UV ışınlarının normalde kara deliğin sahip olduğu şekilden çok daha uzakta başlangıç yaptığını keşfetti.

Bu durumu araştıran bilim adamları, merkezde bulunan kara deliğin etrafında, geçmiş zamanlarda yaşanan bir galaksi birleşmesiyle oraya yerleşen başka bir kara deliğin döndüğünü keşfettiler. Bu kara delik, büyük olanın yörüngesinde sıkışmış ve birbirlerini döndürmeye devam ediyorlar. Merkezde bulunan kara deliğin, 150 milyon Güneş ağırlığında olduğu düşünülüyor.

Kara delikler, galaksiler çarpıştığı sırada yaşanan ve şiddeti anlatılamaz boyutlarda olan o çarpışma durumundan zararsız şekilde kurtulabilecek tek cisimler. Bu olaydan sonra, bu cisimlerin de nasıl bir konumda olacağı böylelikle kesinleşmiş oldu.

Kaynak: Gizmodo