Oyun dediğimizde aklımıza son derece pahalı bilgisayarlar, konsollar geliyor. Her şeyin bir sonu vardır. Hala bazı geleneksel oyuncular karşı çıksa da klasik oyunculuk devri kapanmak üzere.
Uzunca bir süredir size bulut oyunculuğunun nasıl çalışacağından bahsediyoruz. Ayrıca henüz global şekilde hizmet vermeyen bulut oyunculuğu sistemlerini de göstermeye çalışıyoruz.
Google bugüne kadar atılan tüm yetersiz adımları tarihe gömeceği Stadia ile sahneye çıktı. Oyun deneyimini baştan aşağıya yeniniliyor. Sadece oyuncular açısından değil, geliştiriciler, reklamcılar, hosting firmaları, dağıtımclar… Bu işlerin içindeki herkes, Stadia sayesinde yeni bir çağa giriş yapacak gibi görünüyor.
Google, Stadia ürünün başına Sony ve Microsoft’da çalışan Phil Harrison’u getirdi. Ayrıca Stadia ile Google Asistan ve YouTube gibi diğer hizmetlerin entegre şekilde çalışması sağlanıyor. Şimdi gelin Google Stadia hakkındaki dikkat çekici detaylara satır başlarıyla yakından bakalım.
- Not: Google Stadia'nın muhtemel başarısı, bu yazıda öğreneceğiniz ve Google tarafından verilen sözlerin tutulmasına bağlı. Oyun dünyasında çok batan şirket oldu, umarız Google bir fiyaskoya neden olmaz.
Sacede bir oyuncu koluyla dünyaya açılmak:
Google geçtiğimiz Ekim ayında Assasins Creed: Odyssey'i küçük bir test grubuna bulut sistemleri üzerinden ücretsiz olarak oynama fırsatı sunmuştu. Test grubuna dahil olmanın tek şartı, güçlü bir internet bağlantısına sahip olmaktı. Testler başarılı oldu, Stadia ortaya çıktı. Nitekim hizmetin dünya çapında yaygınlaşması için, Google’ın daha çok oyun yapımcısıyla anlaşması gerek. Bunun gerçekleşmesi içinse herhangi bir engel bulunmuyor.
Google Stadia'nın nihai sürümünde ise bir adet Stadia oyun koluna sahip olmanız gerekiyor. Google bu oyun kolunu satışa sunacak, oyunlara bağlanmak için başka bir şeye ihtiyacını olmayacak. (Henüz netleşmese de Google Chromebook'lar dışındaki tüm cihazlar için klavye ve fare desteği de verebilir)
Şimdi aşamasındaki Assasins Creed: Odyssey oyununu ele alalım. Stadia ile bu oyunu bilgisayarınıza yüklemenize gerek kalmıyor. Google Stadia'ya bağlanıyor, sunucular aracılığıyla veri merkezindeki ana bilgisayarlarda yüklü olan oyunu oynuyorsunuz. Google’ın Stadia için kurduğu dev veri merkezleri var. Bu merkezlerde ise görüntü işlem birimi (GPU) olarak AMD’nin özel yongaları ve işlemcileri kullanılıyor.
AMD’nin günümüz ekran kartlarını performansıyla bertaraf edecek özel Stadia GPU’ları, saniyede 10,7 trilyon işlem gerçekleştirebiliyor. PlayStation Pro’da bulunan GPU’nun işlem gücü saniyede 4,2 trilyon, Xbox One’ın ise 6 trilyon. Google konsol dünyasına ilk çelmeyi performans konusunda takıyor.
AMD’nin özel Stadia sistemlerinde 2,7 GHz hızında 32 bit CPU ve 16 GB RAM buluyor. Depolamayı sormadığınızı varsayıyoruz; çünkü sınırsız, çünkü kaç oyuna sahipseniz o kadar, çünkü bulut sistemindesiniz.
Peki bu yüksek performanslı sisteme ulaşıp oyunları nasıl oynuyorsunuz? Cevap: Google Chrome
Google, Stadia için kurduğu veri merkezlerini zamanla 200(!) ülkeye yaymayı planlıyor. Firmanın asıl amacı, bu veri merkezlerindeki sunucuları oyunculara pazarlamak olacak. Bir sunucu kiralayacak, istediğiniz cihazdan oraya bağlanıp sahip olduğunu istediğiniz oyunu oynayabileceksiniz.
Stadia bir bakıma oyun dünyasının Netflix’i olacak. Karşınızda bir oyun kütüphanesi, kategoriler halinde gruplandırılmış yüzlerce yeni-eski yapım görebileceksiniz. İstediğiniz oyuna tıklayıp, indirme vs. olmadan oyuna ulaşabileceksiniz. Google’ın sunucuları -eğer yeteri kadar güçlü internet bağlantınız varsa- 60 fps ile 4K çözünürlüğe kadar destek sunacak… Yakın gelecekte Stadia’ya 8K çözünürlük ve 120 fps desteği de gelecek.
Stadia çok oyunculu oyunları destekleyecek mi?
Elbette destekleyecek. Zaten böyle bir sistemin amacı, özellikle çok oyunculu oyun piyasasını yeniden şekillendirmek. Stadia’da lag ve ping sorunlar olmayacak, çünkü komut verileri oyuncunun bilgisayarından internet ortamına gönderilmiyor.mGoogle daha iyi bir oyun deneyimi için kendi Stadia oyun kolunu kullanmayı tavsiye ediyor. Bunun oldukça mantıklı bir sebebi var.
Stadia’nın özel oyun kolu, harici olarak evinizdeki Wi-Fi ağına bağlanıyor, böylece doğrudan Google sunucularına hareket verilerinizi gönderiyor. Böylece oyun oynadığınız bilgisayar, aradan çıktığı için gecikme sorunları azalmış oluyor. (Örneğin Stadia ile PUBG oynuyorsunuz diyelim. Verdiğiniz komutlar direkt Stadia sunucularına, oradan da PUBG’nin sucunularına gönderiliyor. Klasik oyunculukta bu komutlar önce bilgisayarınıza sonra PUBG sunucularına gidiyordu.)
Google Stadia'da oyun geliştirmek mümkün olacak!
Dev şirket Unity, Unreal ve Havok gibi şirketlerle anlaşma yaptı. Oyun geliştiricileri doğrudan Stadia’ya bağlanarak platform üzerinde kendi işlerini yapabilecekler. Bu da bağımsız oyun yapımcılarının pahalı sunuculara ihtiyaç duymadan, Stadia sunucularına bağlı oyun yapabileceği anlamına geliyor.
Çevrimiçi oyunlar, yapımcısının sunduğu sunucu desteği kadar başarılı olabiliyor. Stadia üzerinde geliştirilen oyunların hepsi tek bir sunucu desteğine bağlı olduğundan, aynı standartlara sahip olacaklar. Bu da oyunlar arasındaki rekabeti kökünden değiştirecek. Bağımsız bir oyun geliştiricisi, eğer fikri iyiyse, EA gibi devlere Stadia üzerinden rakip olabilecek.
Google, Stadia sunucuları sayesinde Battle Royale haritalarında, aynı anda binlerce oyuncunun bulunabileceğini söyledi. Evet, binlerce!
YouTube, Stadia sayesinde Twitch’i tarihe gömebilir, çünkü izlediğiniz yayınlara oyuncu olarak katılabileceksiniz:
Google’ın “Crowd Play” adını verdiği özellik sayesinde izleyiciler, YouTube’da sevdikleri oyun kategorilerine göre yayın önerileriyle karşılaşacaklar. YouTube Gaming’ten sorumlu Ryan Wyatt’ın açıklamalarına göre, canlı yayınlara oyuncu olarak katılmak ve yayıncılarla karşılıklı oyun oynamak mümkün olacak.
Oyun yayıncılarının en popüler platformu Twitch olarak görünse de YouTube, Stadia sayesinde tahtın yeni sahibi olabilir. Zira herhangi bir oyun yayıncısının YouTube’da düzenlediğini yayını izlerken sadece “beğen, paylaş, yorum yap” butonlarını görmeyeceksiniz. Dilerseniz, “Bu oyuna katıl” butonuna tıklayarak oyna Stadia aracılığıyla bağlanabileceksiniz.
Stadia, oyun yayıncıları için yeni bir pazarlama metriği anlamına geliyor. Google, yayınlarıyla platforma daha fazla üye çeken yayıncılara daha çok para kazandıracaktır. Üstelik bu kez reklamlarla değil, doğrudan kendi ürününü kullandırdığı için bu gelirler oldukça dengeli ve yüksek olabilir.
Stadia oyun kollarına özel Google Asistan:
Google sesli sanal asistanı, Stadia oyun kolunda kendine özel bir butona sahip. Eğer oyun içerisinde kolaylıkla gerçekleştirilemeyen bir komut verecekseniz, Asistan’a söylemeniz yeterli olacak. Elbette bir asistan desteği için öncelikle oyunların bu komutlara uyumlu olarak programlanmaları gerekiyor. Bu nedenle Google, yapımcılara Asistan desteğinin üzerinde çalışmaları için çağrıda bulundu.
Oyunlarda sesli komutlar kullanmanın sınırı yok.
Google Stadia’da hangi oyunlar bulunacak?
Stadia’nın şu anki en büyük topu Doom Eternal olarak gözüküyor. 4K 60 fps olarak Stadia üzerinden oynanan oyun, platforma özel olarak optimize edilmiş durumda. Beta testleri sırasında Assasin’s Creed: Odyssey’in ücretsiz olarak oynatıldığını zaten biliyoruz. Şimdilik sadece bu iki oyunun adı geçiyor. Yine de çoğu oyun yapımcısının Stadia’da yer alacağını, zamanla güçlü bir kütüphanenin sunulacağını söyleyebiliriz.
Google Stadia ne zaman kullanıma açılacak?
Yetkililerin yaptığı açıklamalara göre Kanada, ABD, Birleşik Krallık ve Avrupa’da 2019 bitmeden Stadia’ya erişim mümkün olacak. Türkiye içinse henüz net bir tarih açıklanmış değil. Avrupa bölgesiyle birlikte biz de bu hizmeti alabiliriz, lakin daha önce Stadia’da bulunan ve Türkiye’de açık olmayan Google hizmetlerinin de gelmesi gerekiyor.
Google Stadia’nın fiyatı ne olacak?
Henüz bir fiyat bildiriminde bulunmayan Google’ın rakiplerinden çok daha avantajlı etiketlere sahip olacaklarını söylemek mümkün. Google, herhangi bir cihaz almanızı zorunlu kılmıyor. Nitekim Stadia’ya özel gamepadin elbette tek defaya mahsus ödenecek bir fiyatı olacaktır. Stadia oyun kolunu aldıktan sonra ödemeler aylık olarak sadece sunucu hizmeti ya da bazı özel oyunlar için devam edebilir.
Açıkçası abonelik sistemi kurmak Google’un işine gelir, ancak bu sistemi bütün oyunlar için geçerli kılmak mümkün olmayabilir. Eğer oyun çevrim içi çok oyunculu değilse, onu tek sefere mahsus ödemeyle satmak mantıklı bir hareket olabilir. Google Stadia’nın nasıl bir pazarlama karmasıyla sunulacağı henüz kesin değil. Tek bildiğimiz, Stadia’nın oyun dünyasındaki sektörel dengeleri de yerinden oynatacağı.
Google’un devrimsel oyun teknolojisi Stadia hakkında elimizdeki detaylar şimdilik bu kadar. Platformun Türkiye’de ne zaman açılacağı, ücreti gibi detayları sizin için takip ediyoruz. Haberdar olmak için takipte kalın.